خرید ملک در قبرس شمالی یا ترکیه : کدام یک انتخاب بهتری است؟

مقدمه خرید ملک در قبرس شمالی یا ترکیه

خرید ملک در خارج از کشور یا خرید ملک در قبرس شمالی، چه برای سرمایه‌گذاری و چه برای سکونت، تصمیمی مهم و بزرگ است.

در این مقاله شباهت ها و تفاوت های بین ترکیه و قبرس شمالی را بررسی خواهیم کرد. هر دوی این مناطق ، در عین شباهت های بسیاری که دارنداز جمله نزدیکی جغرافیایی،واحد پول یکسان، زبان و گویش یکسان، قدمت و تاریخی طولانی، دارای ویژگی های متمایزی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

چه قصد بازدید از این کشورها را داشته باشید یاقصد مهاجرت و سرمایه گذاری این مقایسه بینش های ارزشمندی را ارائه می دهد.

مقایسه درآمد در کشور قبرس شمالی و ترکیه

ترکیه کشوری فرا قاره ای است که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور وسیع دارای تاریخ غنی، مناظر متنوع، و فرهنگ پر جنب و جوش متاثر از تمدن های مختلف است. از سوی دیگر، قبرس شمالی، جزیره ای استراتژیک واقع در بین سه قاره که تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، این جزیره سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه است با ترکیبی از تأثیرات یونانی و ترکی، سواحل فریبنده و مکان های تاریخی، چشم اندازی متفاوت ارائه می دهد.

 

خرید ملک در ترکیه یا قبرس شمالی

بررسی امنیت قبرس شمالی و ترکیه

موضوع امنیت را می توان از زوایای مختلف به آن نگاه کرد،امنیت سیاسی ، امنیت اجتماعی و امنیت سرمایه گذاری ، قبرس شمالی به عنوان پنجمین کشور کوچک و کم جمعیت امن جهان از سال 2018 شناخته میشود به واسطه اینکه این کشور توریست پذیر و دانسجو محور است و اقوام متفاوت از سراسر دنیا در این جزیره زندگی می کنند و حفاظت این جزیره به عهده سازمان ملل می باشداز نظر سیاسی جزو کشورهای امن به حساب می آید اما هنگامی که در مورد امنیت اجتماعی صحبت می شود، واقعا کشور امنی محسوب می شود ، در این کشور شما به راحتی می توانید تا هر موقع از شب در هر جایی که دوست دارید به تنهایی پیاده روی کنید ، بدون آنکه نگران مزاحم شدن کسی باشید و شاید دیدن خانه هایی که بیشتر مواقع درشان باز است و یا اتومبیل هایی که شیشه هایشان پائین است و کلید روی آن است ، همگی اینها نشان دهنده امنیت بالای این کشور می باشد ، البته جزیره بودن کشور قبرس و کوچک بودن آن هم در این امنیت نقش بسیاری دارد، چرا که اگر فردی هم بخواهد جرمی انجام دهد ، به راحتی قابل شناسایی است.

درخصوص امنیت سرمایه گذاری در قبرس چون تمام سرمایه گذاری ها با نظارت دولت می باشد و شرکتهای سرمایه گذار نمی توانند مستقیما با سرمایه گذار وارد معامله شوند و همچنین چون شما خاک این سرزمین را خریداری می کنیدو قابلیت به ارث گذاشتن برای ورثه را دارا می باشد این موارد امنیت سرمایه گذاری در این جزیره را تثبت کرده است.

شاخص امنیت این کشور بین 87 تا 92 درصد است و شاخص جرم هم 8تا 13 درصد می باشد که این ارقام خود گویای همه چیز است.

اما کشور ترکیه به واسطه جمعیت بالا ، ورود پناهندگان بیشمار و وسعتی که دارد جرم و جنایت نیز در آن بسیار بیشتر است شما نمی توانید به راحتی در هر ساعت از شبانه روز در خیابانهای شهرهای بزرگ ترکیه قدم بزنید و نگران دستبرد ناگهانی نباشد، درخصوص امنیت سرمایه گذاری می توان به این موارد اشاره کرد که در ترکیه شما صاحب عرصه ملکتان نخوا هید بود و ارز مبادله ای در پروسه خرید و فروش ملک متفاوت است و فروش ملک مشروط به عوامل محدود کننده ی بسیاریست.

بررسی درآمد در کشور قبرس شمالی و ترکیه

میزان درآمد و پایه حقوق به عنوان یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی در کشورها می‌باشد، به راحتی می‌توان مقایسه‌ای بین ترکیه و قبرس‌شمالی در این موضوع داشته باشیم، البته واحد پولی قبرس‌شمالی با ترکیه یکسان و لیر می‌باشد.
پایه حقوق کارگری در ترکیه در سال 2024 علیرغم افزایش 49 درصدی به 17٫578 لیر رسیده است و این در حالی است که پایه حقوق در قبرس شمالی با افزایش 53 درصدی به 27٫587 لیر افزایش پیدا کرده است.
همانطور که می‌بینید، میزان درآمد در قبرس شمالی نسبت به ترکیه بیشتر است، البته درآمد بالاتر در قبرس‌شمالی به تنهایی نمی‌تواند نشان شاخص کیفیت بهتر زندگی باشد، زیرا عوامل متعدد دیگری نظیر تورم، هزینه‌های زندگی و … نیز در این خصوص تاثیرگذار هستند، اما با توجه به یکسان بودن واحد پولی و هزینه‌های زندگی که در پارت بعدی در خصوص آن صحبت می‌شود می‌توان گفت که قبرس شمالی از شاخص کیفیت زندگی بهتری نسبت به ترکیه برخوردار است.

بررسی قبرس شمالی و ترکیه از نظر هزینه های زندگی

هزینه زندگی در ترکیه در خیلی از موارد مشابه قبرس شمالی می باشد ، اما در برخی موارد هزینه ها زندگی در قبرس شمالی بیشتر است ، البته در قسمت اروپایی کشور ترکیه هزینه زندگی بالاتر از قبرس شمالی می باشد  اما اگر بخواهیم یک مقایسه دقیق تری داشته باشیم بهتر است بگوئیم با کنار هم قرار دادن بسیاری از فاکتورها هزینه زندگی در قبرس شمالی با هزینه زندگی در ترکیه یکسان می باشد.

هزینه برخی از وسایل در ترکیه کمتر از قبرس شمالی است  که بیشتر در مورد کالاهایی وارداتی هستند و که در قبرس شمالی تولید نمی شوند و دلیل این گرانی هم بیشتر به خاطر هزینه گمرک و حمل و نقل می باشد.

البته قیمت خوردرو ارزانتر از ترکیه بوده که این موضوع به علت پایین بودن هزینه گمرک خودروها در قبرس شمالی می باشد.

 

بررسی قبرس شمالی و ترکیه از نظر امکانات رفاهی

آنچه مسلم است کشور ترکیه از نظر امکانات رفاهی نسبت به قبرس شمالی از امکانات بیشتر و مدرن‌تری بهره‌مند است، که با توجه به سرعت بالای پیشرفت و توسعه در قبرس شمالی، در سال های اخیر برای بهبود امکانات و توسعه زیرساخت‌های شهری تلاش های بسیاری صورت گرفته و با توجه به چشم انداز قبرس شمالی قطعا امکانات مدرن‌تر و بهتر خواهند شد، در حال حاضر بسیاری از افراد در قبرس شمالی برای انجام خدمات درمانی به کشور ترکیه و ایران می روند، چرا که هزینه ها و امکانات بهتری نسبت به قبرس دارند ،همچنین خبری از مال ها و مراکز خرید بزرگ در قبرس نیست اگر چه شما می توانید مایحتاج زندگی خودتان را به راحتی در این کشور تهیه کنید، اما خبری از تنوع کالا همانند ترکیه نیست، حمل و نقل عمومی قبرس شمالی نسبت به ترکیه از کیفیت بسیار کمتری برخوردار است البته با توجه به رفاه اجتماعی و جمعیت پایین در قبرس شمالی، نیاز پررنگی برای ایجاد یک حمل و نقل عمومی گسترده وجود نداشته، البته امکانات رفاهی قبرس شمالی با توجه به سرعت زیاد توسعه آن و سبک زندگی جزیره ای (مدیترانه‌ای) و همچنین شهرک های مسکونی با امکانت فوق لوکس، مسئله کمبود امکانات رفاهی را پوشش می دهد.

 

مقایسه از نظر زلزله

طبق گزارش های زلزله نگاری، ترکیه و قبرس شمالی هر دو کشورهای زلزله خیز هستند و هرازچندگاهی در این دو کشور زلزله هایی به وقوع می پیوندد، اما با بررسی خسارات و شدت زلزله ها در ۵۰ سال اخیر به این موضوع پی خواهید برد که تلفات جانی و خسارات به ساختمان ها در قبرس شمالی نزدیک به صفر بوده است، که آخرین آن زلزله‌ی ۶ فوریه سال 2023 می‌باشد که به عنوان شدیدترین زلزله منطقه در ۱۰۰ سال اخیر بوده است که قطعا شما خبر آن را شنیده اید، که این زلزله نیز در قبرس شمالی با شدت احساس شد اما به دلیل شدت کمتر زلزله و با توجه دریای مدیترانه که به نوعی شدت امواج زلزله را تا حد زیادی خنثی می کند، خوشبختانه هیچ گونه خساراتی به ساختمان ها یا تلفات انسانی از آن گزارش نشده است.

نتیجه:

در انتها یک مقایسه اجمالی در خصوص سرمایه گذاری و زندگی در قبرس شمالی و ترکیه داشته باشیم. البته خاطر نشان می شوم که مهاجرت و سرمایه گذاری کاملا به دیدگاه فرد و علت مهاجرت بستگی دارد.

قبرس ترکیه
خرید و فروش ملک با پوند صورت می گیرد خرید ملک با دلار , قرارداد به لیر , فروش با لیر
خریدار مالک عرصه و اعیان ملک خریدار فقط مالک  اعیان و مدت قرارداد 99 ساله
قانون ورثی بودن ملک برای اتباع خارج وجود دارد ملک خریداری شده از قانون ورثی بودن پیروی نمی کند
 فروش ملک به اتباع خارجی آزاد فروش ملک فقط به اتباع ترک
امنیت بسیار بالا امنیت متوسط
مهاجر پذیر بالا تر و آشنا به زبان انگلیسی مهاجرپذیری کمتر و متعصب به زبان ترکی هستند
آزاد در انتخاب لوکیشن ملک لوکیشنهای تعیین شده توسط دولت ترکیه برای اخذ اقامت
هزینه بنزین و اجاره متوسط هزینه بنزین و اجاره بالا
اقتصاد رو به رشد ودر حال توسعه اقتصاد ساکن و توسعه یافته
شهریه دانشگاه 30تا 40 درصدپایین تر شهریه دانشگاه بالاتر
قیمت خوردو پایینتر قیمت خودرو بالاتر
مراکز خرید کمتر و تنوع کالایی پایین تر مراکز خرید بسیار وتنوع کالایی بالاتر
تابستان های گرمتر و زمستان های معتدل هر چهار فصل در ترکیه وجود داردبا زمستانی سردتر
سرمایه گذاری پرسودتر و با ثباتر سرمایه گذاری با سود دهی کمتر

 

خرید ملک در خارج از کشور می تواند یک سرمایه گذاری سودآور باشد. با این حال، قبل از خرید ملک در هر کشوری، باید تحقیقات کاملی انجام دهید و تمام جوانب را به دقت بررسی کنید.

 

لیست پروژه های املاک قبرس شمالی دِوِلوکو

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه