انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی

معایب و مشکلات خرید ملک در قبرس شمالی

مقدمه:

قبرس شمالی دارای یک تاریخ به هم تنیده با تمدن های مختلف است . این جزیره تاریخی به قدمت قبل از میلاد مسیح دارد. تمدن های متعددی مانند یونانی ها، رومی ها ، ایرانی ها و عثمانی هادر این جزیره امپراطوری های طولانی داشتند.

در قرن ۱۹  این جزیره تحت مدیریت بریتانیا قرار گرفت و در طول دوره حکومت بریتانیا در سال های ۱۸۷۸ تا ۱۹۶۰ تنش های بسیاری بین جوامع یونانی قبرس و قبرس ترک شکل گرفت و در سال ۱۹۶۰ قبرس از حاکمیت بریتانیا استقلال یافت و به جمهوری قبرس تبدیل شد .

این تنش ها میان ترک های قبرس و یونانیان ادامه داشت تا سال ۱۹۷۴ زمانی که یک نظامی یونانی از کودتا با هدف اتحاد قبرس با یونان حمایت کرد وضعیت بدتر از قبل شد و در پاسخ هم ترکیه مداخله نظامی را آغاز کرد که در این مرحله و مداخله ترکیه منجر به تجزیه جزیره قبرس به دو بخش قبرس شمالی ( قبرس ترک ) و قبرس جنوبی ( قبرس یونانی ) شد .

در نهایت TRNC در سال ۱۹۸۳ استقلال خود را اعلام کرد .

معایب و مشکلات خرید ملک در قبرس شمالی

با توجه تاریخ قبرس که ذکر شد سندهای وجود دارند که  قدمت بسیار زیادی دارند بطور مثال سندی وجود دارد که برمی گردد به دوره عثمانی همچنین به دلیل تقسیم قبرس و جابه جایی جمعیت ترک ها از قسمت جنوب قبرس ویونانی ها از قسمت شمال قبرس  قوانین ملکی تغییر کرد و سندهای با انواع مختف ایجاد شد در حال حاضر 12 نوع سند در قبرس وجود دارد که فقط 5 تایی انها مطرح هستند

نکته قابل توجه در رابطه با اسناد ملکی در قبرس شمالی این است که از سال ۲۰۲۱ دولت قبرس شمالی رسما اعلام کرد که فقط یک نوع سند در قبرس شمالی خواهد بود و تمامی انواع سندها به نام سند ملی جمهوری قبرس شمالی شناخته خواهند شد و تنها تفاوت موجود در آنها امکان دریافت وام با سند ملک به عنوان یک خارجی بر بروی برخی از انواع سند است .

انواع سند مالکیت:

  • سند مالکیت ترکیش ( Turkish Title )

    : این نوع سند مالکیت به قوی ترین نوع سند مالکیت در قبرس شمالی معروف است. این نوع سند مربوط به املاکی است که از ابتدا مالک قبرسی ترک داشته و متعلق به آنها بوده و هیچ گونه تغییری در آنها به وجود نیامده است .این سند به طور کامل توسط دولت قبرس شمالی به رسمیت شناخته می شود و قابل انتقال به افراد دیگر است و امکان دریافت وام روی سند وجود دارد.

  • سند مالکیت معاوضه ای (Exchange Title): سند اکسچنج یا معاوضه ای نیز جز دیگر سندهای معتبر و دارای ارزش قبرس شمالی می باشد این نوع سند مالکیت مربوط به املاکی است که مالکان آنها پیش از تقسیم جزیره در قسمت جنوبی زندگی و دارای املاک بودند و پس از تقسیم جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی مجبور به ترک املاک خود شدند در این زمان با تغییر قوانین به آنها در عوض املاکی در قسمت شمالی جزیره با عنوان سند ایکسچینج داده شد که نشانگر معاوضه املاک و مالکان در میان قبرس شمالی ها و جنوبی ها می باشد .این سند ها نیز قابل انتقال  وامکان دریافت وام نیز وجود دارد
  • سند مالکیت تحصیص (Tahsis Title )

    این نوع اسناد مختص ترک هایی می باشد که در زمان جنگ میان قبرس ترک و قبرس یونان خانه خود را ازدست داده اند یادر جنگ حضور داشتند و شهید شده اند که به بازماندگان آنها زمین های  اهدا شده که یا مالک نداشته یا مالکیت زمین مشخص نبوده است.  این سند نیز معتبر بوده و امکان دریافت وام روی سند وجود دارد. اما معامله این نوع اسناد برای خارجیان و افراد غیر قبرسی تا حد امکان توصیه نمی شود .

  • سند مالکیت مشروط (Conditional Title): این نوع سند مالکیت به املاکی تعلق می گیرد که در حال حاضر در حال ساخت و ساز هستند. پس از اتمام ساخت و ساز، سند مالکیت مشروط به سند مالکیت ترک تبدیل می شود.
  • سند مالکیت معلق (Immovable Property): این نوع سند مالکیت به املاکی تعلق می گیرد که وضعیت مالکیت آنها نامشخص است. این نوع سند مالکیت ضعیف ترین نوع سند مالکیت در قبرس شمالی است و خرید آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نحو آگاهی از نوع سند ملک

برای آگاهی از نوع سند کاری که باید انجام شود بسیار ساده است چه شما بخواهید از یک شرکت ساختمانی استعلام بگیرید چه ملک شخصی را بخواهید استعلام بگیرید به اداره ثبت قبرس شمالی مراجعه کرده برگه سرچ آن ملک را دریافت می کنید که اگر مشتری تمایل سرچ داشته باشد مشاورین شرکت دولوکو

این کار را انجام می دهند

 

نتیجه گیری:

تمام اسناد ملکی از لحاظ ظاهری یکسان هستند و روی هیچ یک اسناد مشخص نشده که این سند به چه نامی هست و سند به نام سند ملی قبرس شمالی شناخته می شود هر سندی که صادر می شود توسط دولت قبرس به رسمیت شناخته میشود

خرید ملک در قبرس شمالی می تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما قبل از خرید ملک در قبرس شمالی، باید از معایب و مشکلات آن آگاه باشید. با انجام تحقیقات کامل و اتخاذ راهکارهای مناسب و انتخاب یک فرد یا تیم جهت مشاوره می توانید از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

 

 

لیست پروژه های املاک قبرس شمالی دِوِلوکو

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه