سیاست قبرس شمالی

در این مقاله، قصد داریم به بررسی حکومت و ساختار سیاسی قبرس بپردازیم. اما قبل از شروع به این موضوع، با موقعیت جغرافیایی این کشور آشنا خواهیم شد. قبرس یک کشور در شرق دریای مدیترانه است و از زیباترین کشورهای اروپایی و حاشیه مدیترانه به شمار می‌رود. پایتخت سیاسی این کشور نیکوزیا است. قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخش شمالی ترک‌زبان و مسلمان بوده و بخش جنوبی اکثریت مردمان آن مسیحی و یونانی‌تبار هستند.

زبان رسمی قبرس شمالی ترکی است و واحد پول آن پوند و لیر ترکیه می‌باشد. این کشور سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. از ژانویه ۲۰۰۸، قسمت جنوبی قبرس به اتحادیه اروپا پیوسته است.

جزیره قبرس پس از اختلاف بین یونان و ترکیه، در سال ۱۹۸۳ قسمت شمالی خود را به نام جمهوری خودمختار قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. از آن زمان تاکنون تلاش‌های متعددی برای یکپارچه‌سازی دو قسمت این جزیره صورت گرفته است، اما تاکنون به توفیق نرسیده است. این امر تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت ملک و مستغلات در قبرس شمالی داشته است.

سیاست خارجی

جمهوری ترک قبرس شمالی توسط هیچ کشوری به جز ترکیه به رسمیت شناخته نشده‌است. این کشور علاوه بر سفارت رسمی خود در پایتخت ترکیه، شهر آنکارا، در سه شهر استانبول، ازمیر و مرسین نیز دارای کنسولگری می‌باشد. روابط جمهوری ترک قبرس شمالی با ۱۳ کشور دیگر به جزء ترکیه از قاره اروپا، آسیا و آمریکا در زمینه امور تجاری و خدماتی با دفاتر نمایندگی فعال بوده، حق ارائه ویزا و امور دیپلماتیک را ندارند.

سیاست داخلی

مجلس شورای قبرس شمالی، از قوای قانون‌گذار در بخش قبرس شمالی متشکل از ۵۰ عضو که برای دوره پنج ساله با رأی مستقیم مردم داخل و خارج کشور انتخاب می‌شوند. آرای مردم این بخش از پنج منطقه شامل: ناحیه لفکوشا، ناحیه غازی ماغوسا، ناحیه گیرنه، ناحیه گوزلیارت، ناحیه اسکله تشکیل شده‌است.

 

 

نتیجه گیری سیاست قبرس

تقسیمات و وضعیت سیاسی قبرس تأثیر زیادی بر اقتصاد و بازار ملک این منطقه داشته و همچنان به‌عنوان یک چالش اساسی مطرح است. تا کنون تلاش‌های متعددی برای حل این مسئله انجام شده، اما هنوز به توفیق نرسیده است.

به عنوان نتیجه، می‌توان گفت که پایداری در سیاست قبرس شمالی تاکنون به میزان کافی حاصل نشده است و وضعیت ادامه دارد. تا زمانی که تفاوت‌ها و مسائل اساسی حل نشوند، این وضعیت ممکن است ادامه داشته باشد.

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه